Google Search Console
Google Search Console (GSC) er essentiel, hvis du vil opleve succes med affiliate marketing via hjemmesider. Google Search Console er som navnet fortæller, udviklet af Google. Herinde kan du tilføje de hjemmesider du ejer. Meningen med det er, at du kan se, hvornår din hjemmeside kommer frem på Google, ud fra hvad folk har søgt på. Du kan på den måde se, hvor mange gange din hjemmeside er kommet frem og på hvilken gennemsnitlig placering, siden har haft på Google. Lad os sige at du har en side med vin koblet op på GSC. Du vil nu kunne se, at der er søgt på 'sød hvidvin' 22 gange i går. Her kaldes 'sød hvidvin' for en eksponering. Klikker du på eksponeringen, kan du se hvilken underside, der kommer frem på Google, når en Google besøgende søger på denne eksponering. På Google Search Console kan du også se en graf over, hvor mange gange din side har eksponeret samt hvor mange kliks den har modtaget, over valgte tidsrum. Som udgangspunkt måler den ud fra seneste 3 måneder. På den måde, kan du arbejde ud fra hvilke eksponeringer du skal lægge kraft i. For at koble det op på din hjemmeside, skal du først oprette dig en Google konto. Herefter tilføjer du din side, hvor du vil modtage en unik nøgle fra GSC. Den nøgle, skal du oprette som en TXT fil på dit webhotel. Når du har tilføjet den på dit webhotel, skal du blot bekræfte det på GSC og din side skulle nu være tilføjet. Der kan gå nogle dage, før du begynder at se data herinde. Hold jævnligt øje.